HannaHJóga

Otthon(osan) a jógamatracomon - 2. rész

2019. március 18. 18:03 - hannahjoga

Az előző bejegyzésben az otthoni Jógázásunkat a matrac kiválasztásával alapoztuk meg. Ez egy nagyon fontos, ám nem az egyetlen esszenciális összetevője a saját gyakorlásunknak.

Most a hely-idő-körülmény mesterhármast vizsgáljuk meg közelebbről, és remélem, mindez együtt egy kerek egészet alkotva segítségedre lesz abban, hogy szinte minden nap gyakorolj is a már beszerzett jógaszőnyegeden. :)

A hely.

Sokáig lehetne vitatkozni azon, kinek mi jelenti a legnagyobb akadályt az önálló otthoni Jógázás rendszeresítésében: van hol, de nincs mikor? Esetleg van idő, de nincs megfelelő hely? Vagy megvan a hely és az idő is, de a körülmények nem teszik lehetővé az elmélyült gyakorlást?
Nézzük akkor először a hely kérdését!
Alapvetően érdemes egy fix helyet kialakítanod, és mindig ugyanide leterítened a matracodat. A rendszeresség és a következetesség egyrészt az önfegyelem szempontjából is nagyon fontos, másrészt egy ilyen nagyszerű szokás kialakítása és megtartása egy rendkívül hatékony eszköz a mindennapi stresszel való megküzdés során, és így számos modernkori betegség legyőzésében vagy megelőzésében. Mindezt rövid idő alatt Te is tapasztalni fogod!
Ha olyan szerencsés vagy, hogy megteheted, alakíts ki egy külön jógahelyiséget az Otthonodban, eszközökkel, könyvekkel, növényekkel, szentéllyel!
Ha erre nincs lehetőséged, akkor is törekedj arra, hogy a kijelölt matrachely alkalmas és méltó terepe legyen a gyakorlásodnak.
A Gyakorlásod - amennyiben Jógázol, és nem csak tornázol - egy szent dolog. Ennek megfelelően szem előtt kell tartanod a tisztaság követelményét, csak úgy, mint a jógikus életvitel során.
Ez azt jelenti, hogy legyen rend és tisztaság ezen a helyen (is)! Az eleve szétszórt, csapongó elme megzabolázását csak nehezítik a felesleges tárgyak, arról nem szólva, hogy útban is lehetnek. Szelektálj, egyszerűsítsd az életedet, mert ez emelni fogja a tudatodat, könnyebben tudsz elcsendesedni, Magadra és a Jógára figyelni.

p1120184ss_1.png

p1120180ss.png

p1190666.png


Ha mégis szeretnéd néhány tárggyal segíteni a ráhangolódásodat, helyezz el és gyújts gyertyákat itt, tegyél ki olyan képeket, szobrokat, amelyek inspirációt jelentenek Számodra. Ha van lelki tanítómestered, az ő képének itt a helye! Gyakorlás előtt gyújthatsz füstölőt is, megtisztíthatod a teret Palo Santo-val, de mindig legyen a szoba jól kiszellőztetve.
Napfényes, világos, száraz helyiségben Jógázz, ahol lehetőleg egyáltalán nincs vagy csak kevés az elektroszmog, és békés, tiszta, tudatos tevékenységeket végzel - ez érvényes a jógatermek, stúdiók megválasztására is.
Amennyiben komolyabban foglalkoztat az ősi indiai védikus térrendezés, a Vaszati tudománya, számos írás és tanácsadó lehet a segítségedre benne, megéri rákeresni a neten!

Az idő.

Tapasztalatom szerint ez az a faktor, amire a legtöbben hivatkoznak nehézségként... pontosabban ennek hiányára.
Ezzel kapcsolatban egy korábbi bejegyzésem segíthet, amelyben a kora reggeli "én"időről írtam. Nem tudom azonban elégszer hangsúlyozni, hogy a napirendi változtatásokat mindig fokozatosan, türelemmel vezesd be! Az önostorozás, az erőszakos rászorítás többet árt, mint használ, főleg egy ilyen kényes kérdés tekintetében, mint amilyen az idő és a reggeli felkelés, menetrend. Az, hogy kinek mit tesznek lehetővé családi és munkahelyi körülményei, élethelyzete, teendői, mind-mind egyéni. Éppen emiatt olyan fontos, hogy a Gyakorlás időpontját is egyénileg határozzuk meg - nem beszélve olyan tényezők szerepéről, mint a testtípus, egészségi állapot, meglévő betegség, stresszhatások, és a többi...
Hüvelykujjszabályként mégis kiemelném a korábbi bejegyzésben javasolt Napfelkelte körüli Jógázást és tanulást.

nidra_size_cover.png 
A "mikor?" kérdésre bővebben vagy specifikáltan mindig egyéni tanácsadás keretein belül tudok válaszolni.
A "mennyi ideig?" viszont talán könnyebben meghatározható témakör: amennyi időt szánni tudsz a gyakorlásodra. Reggel akár 25-30 percben is jut idő egy rövidebb, de igen hatékony, energetizáló átmozgatásra, nyújtásokra, a gerinc megébresztésére, pránajáma gyakorlatokra (a tudati energiák irányítás a légzés segítségével) és a meditációra. Természetesen, ha tudsz időt szakítani rá, és sokkal hamarabb felkelni, mint eddig, a reggeli Jógázásod akár másfél-két órásra is nyúlhat - eddig ezt láttam a ritkább esetben, de fokozatosan kialakítva nem lehetetlen megvalósítani ezt sem! :)
Ha délután (is) gyakorolnál, az erőteljesebb Jógázást még este 6 óra előtt végezd el, a lefekvés előtt pár órával már csak a kellemes lelazítás, nyújtások, a feszültségek kioldása, a talajon vagy annak közelében végzett gyakorlatok, és persze a relaxáció legyenek fókuszban. 
A hét folyamán érdemes 1 pihenőnapot is beiktatni. Én általában szombaton nem végzek fizikai gyakorlást (kivéve, ha alkalmanként oktatok aznap is), de a meditáció és az olvasás nem maradnak el.

A körülmények.

Itt elsüthetnénk azt a közhelyet, amely szerint "Fontos a nyugodt, stresszmentes környezet...", de helyette inkább nézzünk meg néhány gyakorlati tippet!

Ami kint, az bent. Törekedj rá, hogy olyan időpontban és helyen gyakorolj, amikor és ahol a lehető legkevesebb a zaj, vagy még jobb, ha teljes csend van. Könnyebben fogsz tudni koncentrálni, nyugodtabbá válik a légzésed, az izmaidból és az egész testedből gyorsabban fogod tudni elengedni a feszültségeket. Ha kell, kérd meg a veled élőket, hogy legyenek tekintettel arra, hogy most Jógázni fogsz, és vonulj el. Ha ez nem lehetséges, még mindig ott van a kora reggeli időpont...

Ha ingerült, békétlen vagy dühös vagy, ne kezdj hozzá a gyakorlásodhoz! Előtte próbálj meg lehiggadni, elvonatkoztatni a történtektől, ha ez nagyon nehezedre esik, inkább aznapra maradjon el a Jógázás. A testedben és a lelkedben is kárt tehetsz, ha haragosan, türelmetlenül vagy kétségbeesve kezdesz el gyakorolni. Ha mégis szeretnél tenni valamit a Jóga segítségével a felfokozott érzelmek lecsillapításáért, akkor a Szentiratok olvasását ajánlom. Amikor kissé lecsengtek már az erős indulatok, lassú és mély hasi légzéssel hangolódj a gyakorlásodra!

Ne gyakorolj teli hassal! A gyakorlás előtt 2-2,5 órával már ne egyél, és csak vizet igyál. Közvetlenül utána jól fog esni egy kis gyümölcstea vagy gyógytea.

tulasi_tea_pl.png
Ha bármilyen egészségügyi problémával küzdesz, érdemes kikérni egy Jógaoktató véleményét: mi az, amit nem gyakorolhatsz, vagy milyen módosításokkal végezd az adott gyakorlatokat.

Az interneten szinte végtelen számban találhatsz jógavideókat, oktatási segédanyagokat, azonban fontos ezeket körültekintéssel és tudatosan kezelni! Egy rosszul rögzült mozgásminta vagy helytelenül kivitelezett és gyakorolt ászana (jógapóz) sajnos okozhat sérülést, fájdalmat, lehetnek komolyabb következményei. Ha csak videók vagy könyvek leírása alapján Jógázol, nem lesz, aki kiigazítson egy-egy pózban, vagy javasoljon könnyítést.
Végső javaslatként azt tudom tanácsolni, hogy ahhoz, hogy az otthoni gyakorlásod tudatosan felépített, jól megalapozott legyen, bátran vedd igénybe Jógaoktató segítségét! Járj rendszeresen csoportos vagy egyéni órákra, akár kérd meg az oktatódat, hogy állítson össze személyre szabott gyakorlatsort, hogy megfelelő ütemben tudj fejlődni, haladni a Jóga Útján.

Szeretettel kívánok Csodás Gyakorlásokat:

Hanna.

(Photo credit: Kotroczóné Novák Hanna - HannaHJóga)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hannahjoga.blog.hu/api/trackback/id/tr8514698746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.